​​​​​​
Aanmelden kinderopvang!

8 tips om thuis aan de slag te gaan met bewegen

Op de groep

Rebecca Tol is pedagogisch medewerker bij ons kindercentrum in Landsmeer. Onlangs heeft zij de cursus tot beweegcoach succesvol afgerond. Rebecca vertelt je hier graag meer over én ze geeft je tips om thuis, samen met je kind, aan de slag te gaan met beweging.

Rebecca: “Waarom ik beweegcoach wilde worden? Ik zag de cursus ‘beweegcoach; spelenderwijs bewegen en beweegkriebels’ voorbij komen en dat leek mij een mooie uitdaging in mijn vakgebied. Hoe blijf ik nieuwe, verfrissende beweegactiviteiten bieden? Hoe kan je de kinderen stimuleren binnen hun ontwikkelingsniveau? Naar deze antwoorden was ik erg benieuwd. Ik wilde ook graag leren hoe je iedere dag beweging kan toevoegen aan het dagritme van het kinderdagverblijf en hoe ik collega’s ook enthousiast kan krijgen en begeleiden hierin.”

Waarom is bewegen belangrijk?
Bewegen heeft een positieve invloed op de ontwikkeling en fysieke gezondheid van kinderen. Daarnaast doen kinderen tijdens bewegen ontzettend veel vaardigheden op die voor nu én later belangrijk zijn. Hierbij een rijtje met positieve effecten van bewegen:

  • Goed voor algehele ontwikkeling zoals hersenen, zintuigen en persoonlijkheid.
  • Meer zelfvertrouwen en discipline
  • Minder gevoelig voor stress en depressie
  • Betere nachtrust
  • Minder moe en meer energie
  • Op een andere manier in contact komen met andere kinderen
  • Beter concentratievermogen
  • Jong geleerd is oud gedaan!

Op ons kindercentrum is bewegen inmiddels een groot onderdeel van de dag en zijn mijn collega’s ook enthousiast. Samen verzinnen we elke keer weer nieuwe, leuke én uitdagende beweegopdrachten. Ik geef je graag wat simpele beweegtips om thuis mee aan de slag te gaan. Want bewegen is niet alleen gezond, maar ook super leuk om samen te doen!

Tips voor thuis

  • Het hoeft niet moeilijk te zijn; houd het simpel. Ga bijvoorbeeld iedere dag een korte wandeling maken. Naar school, het kinderdagverblijf of naar de supermarkt.
  • Zorg voor afwisseling; lopen, fietsen of op de step. Dat zorgt ervoor dat het leuk blijft.
  • Benoem tijdens het wandelen of fietsen wat je allemaal ziet en voer hier samen gesprekken over. Dan stimuleer je ook nog eens de taal- en spraakontwikkeling.
  • Je kunt ook naar de speeltuin gaan. Kinderen kunnen hier klimmen, klauteren en op een speelse manier in contact komen met andere kinderen en/of leeftijdsgenootjes uit de buurt.
  • Laat je kind krijten en doe zelf ook mee. Je kunt bijvoorbeeld een eigen hinkelbaan maken van krijt.
  • Maak buiten of binnen een eigen parcours. Kruip onder de tafel door, ren eromheen of klim over de stoel. Je kan het zelf zo gek maken als je wil!
  • Zet leuke kindermuziek op en ga samen dansen. Misschien kunnen jullie zelf wel wat danspasjes verzinnen.
  • Blaas één of meer ballonnen op en probeer ze allemaal in de lucht te houden. Een leuke toevoeging is om elke keer als je een ballon raakt, de kleur te benoemen.

Dit zijn een paar voorbeelden voor thuis. Je kunt als aanvulling ook onze beweegbingo bekijken of gebruiken. Hier staan ook een aantal leuke beweegopdrachten op. Ook kan je voor meer inspiratie terecht op deze website.

Tot slot: ook voor jou als ouder is het fijn om een balans te vinden tussen bewegen en andere activiteiten. Het werkt het beste als je voor jezelf een moment vrijhoudt om lekker te gaan bewegen. Probeer de iPad of tv wat vaker uit te laten en ga lekker samen bewegen!

Veel beweegplezier samen! 

Rebecca Tol, pedagogisch medewerker en beweegcoach Kindercentrum Landsmeer

Terug naar overzicht
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement of onze privacyverklaring.