Aanmelden kinderopvang!

Meest gestelde vragen

1. Hoe kan ik mijn kind aanmelden voor gastouderopvang?

Wil je je kind meteen aanmelden? Dat kan via de knop aanmelden op deze website. Ook kan je bellen met het centraal bureau op nummer 088-2337000.

2. Wat gebeurt er na de aanmelding van mijn kind voor gastouderopvang?

Na aanmelding krijg je bezoek van één van onze bemiddelingsmedewerkers. Kies je voor ons Compleet Comfortpakket, dan noteren wij je wensen voor de opvang en eventuele bijzonderheden over je kind. Met deze gegevens zoeken wij naar een geschikte gastouder. Daarna begeleiden wij de kennismaking met deze gastouder. Als jij en de gastouder positief zijn, volgt er een gesprek in aanwezigheid van de bemiddelingsmedewerker waarin de overeenkomst met de gastouder wordt getekend en definitieve afspraken worden gemaakt.


In het geval van een Beter Basispakket heb je zelf een gastouder gevonden. Uiteraard is het ook in dat geval belangrijk dat deze gastouder aan de wettelijke eisen voldoet. De bemiddelingsmedewerker is aanwezig als de onderlinge overeenkomsten tussen jou en de gastouder worden getekend.

3. Waar let Berend Botje op bij het zoeken naar een geschikte gastouder?

Bij het zoeken naar een voor jullie geschikte gastouder, letten we erop dat de regels en omstandigheden van het gastgezin zo goed mogelijk aansluiten op de situatie bij jullie thuis. Ook je eigen wensen, de bijzonderheden van je kind en bijvoorbeeld een bepaalde levensovertuiging die je tijdens het intakegesprek hebt aangegeven, worden in deze overweging mee genomen.

4. Hoeveel tijd zit er tussen het moment van aanmelden en de start van de opvang?

Berend Botje kan meestal vrij snel een geschikte gastouder voor jullie vinden. Afhankelijk van de daarvoor benodigde tijd kan de opvang binnen 2 tot 4 weken van start gaan.

5. Is er gastouderopvang in mijn woonplaats of in de buurt?

Gastouderopvang regelen wij in je woon- of werkomgeving. Je kind wordt opgevangen in de huiselijke kring van de gastouder, eventueel samen met andere kinderen.

6. Waarom heeft Berend Botje het BSN van mij en mijn kind nodig?

Kinderopvangorganisaties zijn wettelijk bevoegd, zelfs verplicht om het Burgerservicenummer (BSN) van ouders of verzorgers en dat van hun kind te hebben. Het BSN is o.a. nodig voor de jaarlijkse aanlevering van de opvanggegevens aan de Belastingdienst (jaaropgaven). Zonder je BSN registreert de Belastingdienst je opvanggegevens niet. Dit kan ervoor zorgen dat de Belastingdienst de kinderopvangtoeslag terug eist.

7. Waar kan ik inloggen op het klantenportaal van het gastouderbureau?

De link voor het klantenportaal is www.mijnberendbotje.nl. Alle klanten en gastouders van het gastouderbureau ontvangen na retourontvangst van de (eerste) opvangovereenkomst van ons de unieke inloggegevens voor deze beveiligde omgeving. Op dit klantenportaal kan je o.a. de opvanguren invullen en accorderen en je kan documenten inzien zoals facturen en jaaropgaven.

8. Kan mijn moeder ook gastouder worden?

Je moeder kan ook gastouder worden, zolang zij niet op hetzelfde adres als jij staat ingeschreven. Zij dient evenals andere gastouders aan bepaalde eisen te voldoen. Kijk hiervoor onder de kop Kwaliteit & Veiligheid voor meer informatie.

9. Waar kan ik zien of een gastouder voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen en dus opgenomen is in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP)?

Landelijk Register Kinderopvang (LRKP)
Het LRKP is openbaar en alle kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders die geregistreerd staan, voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang.

Hoe vind je het LRKP-nummer van je gastouder?
Op de website www.landelijkregisterkinderopvang.nl kies je onder 'Soort opvang' voor 'Gastouderopvang'. Vervolgens zoek je op naam van de gastouder of het adres. Een enkele keer is het nodig dat je de meisjesnaam van de gastouder intoetst, ook als de gastouder de naam van haar echtgenoot voert.

10. Hoe geef ik het LRKP-nummer van mijn gastouder door aan de Belastingdienst?

a) Ik regel zelf de kinderopvangtoeslag.
Bij het aanvragen of wijzigen van de kinderopvangtoeslag via het programma van de Belastingdienst wordt om het LRKP-nummer gevraagd. In het geval van meerdere gastouders geef je de uren per gastouder door aan de Belastingdienst. Zonder LRKP-nummer kan de aanvraag niet ingediend worden. Onder vraag 8 staat uitgelegd hoe je het LRKP-nummer kunt opzoeken.

b) Berend Botje regelt voor mij de aanvraag/wijziging kinderopvangtoeslag.
In dit geval geeft Berend Botje het LRKP-nummer van je gastouder aan de Belastingdienst door. Is het LRKP-nummer van de gastouder nog niet bekend, dan wordt dit nummer aan de Belastingdienst doorgegeven, zodra de gastouder is opgenomen in het LRKP.

11. Wat moet ik zelf regelen en aanvragen?

Afhankelijk van het soort pakket dat je kiest regelt Berend Botje een aantal zaken voor jullie. Kijk op de pagina Over gastouderopvang voor meer informatie over de pakketten.

12. Wat zijn de kosten voor gastouderopvang?

De kosten voor gastouderopvang, kun je berekenen op kostenindicatie

13. Krijg ik kinderopvangtoeslag?

Als ouder die gastouderopvang aanvraagt, kan je in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. Kijk op www.toeslagen.nl voor de voorwaarden. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de hoogte van het (gezamenlijk) toetsingsinkomen, het aantal kinderen en het aantal uren waarvoor je opvang wilt.

14. Waarom betaal ik ook nog uitvoeringskosten aan het gastouderbureau?

Veel ouders denken dat als de gastouder eenmaal gezocht en gevonden is, het werk van het gastouderbureau ook klaar is. Je 'ziet' het gastouderbureau en de bemiddelingsmedewerker misschien niet zo vaak, maar dat wil niet zeggen dat wij stil zitten! Juist om goede opvang te kunnen bieden is het belangrijk dat er veel gedaan wordt door een kwalitatief goed bureau. Dat werk gebeurt in de meeste gevallen achter de schermen.

15. Ben ik als ouder verplicht om de gastouder uren uit te betalen die op feestdagen vallen?

Tenzij je hebt afgesproken dat je de weken afneemt waarin je gastouder beschikbaar is, hoef je dit niet uit te betalen.

16. Kan mijn kind incidenteel een dag extra opvang krijgen?

Het aantal dagen dat je opvang wilt hebben, wordt van tevoren besproken met de gastouder. Extra opvang kan je ook met de gastouder bespreken.

17. Wat als mijn kind ziek is of ziek wordt?

Als je kind ziek wordt, kan het in de meeste gevallen niet naar de gastouder. Als de gastouder nog meer kinderen opvangt, bestaat er namelijk kans op besmettingsgevaar. De gastouder heeft de eerste zeven dagen recht op doorbetaling op de dagen dat ze anders opvang zou hebben geboden.

18. Hoe kan ik de overeenkomst met Berend Botje opzeggen?

Je kunt het beste contact opnemen met het centraal bureau: 088-2337000 of gastouderbureau@berendbotje.nl.