​​​​​​
Aanmelden kinderopvang!

Meest gestelde vragen

De oriëntatiefase

1. Hoe kan ik mijn kind aanmelden voor gastouderopvang?

Wil je je kind meteen aanmelden? Dit kan via berendbotje.nl/aanmeldenAls het niet lukt om je kind aan te melden via de website, dan kun je bellen met het centraal bureau via 088–2337140. Wij helpen je graag. 

2. Wat kost de aanmelding?

Je aanmelding is gratis. Net als het ondertekenen van de overeenkomst tussen jou en het gastouderbureau. Pas als je de overeenkomst met je gastouder ondertekent krijg je betalingsverplichtingen, zowel naar de gastouder als naar het gastouderbureau.

3. Ik heb me aangemeld. Wat gebeurt er nu?

Heb je gekozen voor het Comfortpakket, dan komt één van onze bemiddelingsmedewerkers bij je langs voor een intakegesprek. Zij vraagt jou naar je wensen over de opvang en de eventuele bijzonderheden over je kind. Met deze kennis gaat zij op zoek naar de juiste gastouder. Heeft ze deze gevonden, dan neemt ze weer contact met je op zodat jullie kunnen kennismaken met de gastouder. Als het klikt tussen jou en de gastouder, volgt een derde gesprek waarin we de afspraken rondom de opvang gaan vastleggen. 

Heb je gekozen voor het Basispakket, dan heb je zelf een gastouder gevonden. De bemiddelingsmedewerker gaat bij deze gastouder langs om te controleren of zij én de opvangplaats aan alle wettelijke eisen voldoen. Is dit het geval, dan zal zij het gesprek begeleiden waarin jij en de gastouder afspraken maken over de opvang.

4. Hoe lang duurt het voordat jullie een gastouder hebben gevonden?

Vaak hebben we al een aantal geschikte gastouders in ons bestand. Heb je een klik met een van deze gastouders, dan kan de opvang snel starten.

5. Is er gastouderopvang in mijn woonplaats of in de buurt?

Het is handig om te kiezen voor een gastouder vlakbij je huis óf vlakbij je werk. Meestal lukt het ons om die gastouder te vinden. Je kunt dan op weg naar je werk je kind naar het huis van de gastouder brengen. Je kind zal dit al snel een tweede thuis vinden.

6. Waar let Berend Botje op wanneer zij een gastouder voor mijn gezin zoekt?

We letten erop dat het gastgezin zo goed mogelijk past bij jouw gezin. We vinden het belangrijk dat de regels die gelden binnen het gastgezin vrijwel hetzelfde zijn als die van jullie. En natuurlijk houden we rekening met je wensen (bijvoorbeeld je levensovertuiging) en die van je kind met betrekking tot bepaalde zaken. Al deze onderwerpen komen uitgebreid aan bod tijdens het intakegesprek met de bemiddelingsmedewerker. Een goede ‘match’ tussen jou/jullie en de gastouder zorgt ervoor dat je kind helemaal past binnen het opvanggezin.  

7. Moet ik afspraken maken met de gastouder?

Ja, het is belangrijk om goede afspraken te maken met je gastouder. Daarom is je bemiddelingsmedewerker bij dit gesprek aanwezig. De afspraken worden gemaakt voordat de opvang start. Je maakt afspraken over de opvangdagen, opvangtijden en de vakanties. Maar ook over medicijngebruik, vervoer, buitenspelen en zelfstandigheid. Daarnaast spreek je af hoe de gastouder omgaat met TV kijken, computergebruik, eten en drinken, slapen en misschien de huisdieren. Al deze afspraken worden ook schriftelijk vastgelegd, de bemiddelingsmedewerker zal jullie hierbij helpen.  

8. Kan mijn kind wennen bij de gastouder?

Ja, graag zelfs! Het zal niet alleen voor je kind wennen zijn, maar ook voor jou en de gastouder. Daarom kun je voordat de opvang start alvast een keer samen met je kind op bezoek gaan bij de gastouder. Zo kunnen jullie rustig kennismaken. Laat je kind daarna bijvoorbeeld een paar uurtjes wennen bij de gastouder. Je hoeft je kind niet meteen de hele dag te brengen.  

Na de eerste twee maanden vraagt je bemiddelingsmedewerker aan jou en de gastouder hoe de opvang van je kind gaat. Als het goed gaat en alles naar wens gaat, dan kan de opvang op dezelfde manier door blijven gaan.

9. Kan mijn moeder gastouder worden?

Ja, je moeder kan jouw gastouder worden. Ze mag niet op hetzelfde adres wonen als jullie. En zij en haar huis moeten voldoen aan alle wettelijke eisen die gesteld worden aan gastouderopvang.

10. Waarvoor gebruikt Berend Botje onze burgerservicenummers (BSN)?

Kinderopvangorganisaties zijn wettelijk bevoegd, zelfs verplicht om het Burgerservicenummer (BSN) van ouders of verzorgers en dat van hun kind te hebben. Het BSN is o.a. nodig voor de aanlevering van de opvanggegevens aan de Belastingdienst. Zonder een BSN registreert de Belastingdienst de opvanggegevens niet. Dit kan ervoor zorgen dat de Belastingdienst de kinderopvangtoeslag terug eist.

11. Waar kan ik zien of een gastouder voldoet aan de wettelijke eisen?

In het Landelijk Register Kinderopvang staan alle gastouders die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen. In dit register kun je dus controleren of een gastouder hieraan voldoet. Wij werken alleen samen met gastouders die aan alle eisen voldoen. 

In dit register staan ook alle kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang-organisaties en gastouderbureaus die voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang.

12. Hoe vind ik het LRK-nummer van mijn gastouder?

 

Het LRK-nummer kun je vinden in het Landelijk Register Kinderopvang. Ga naar www.landelijkregisterkinderopvang.nl, kies bij ‘soort opvang’ voor ‘gastouderopvang’. Daarna kun je zoeken op de naam van de gastouder of het adres. Het kan zijn dat de gastouder met haar meisjesnaam in het register staat, ook als ze de naam van haar echtgenoot voert.

Het financiële plaatje

1. Wat zijn de kosten voor gastouderopvang?

Met behulp van onze online kostenindicatie kun je uitrekenen wat voor jou de kosten zijn van gastouderopvang.

2. Krijg ik kinderopvangtoeslag?

Je krijgt kinderopvangtoeslag als je voldoet aan een aantal voorwaarden. Kijk op www.toeslagen.nl welke voorwaarden dit zijn. De hoogte van je toeslag hangt onder andere af van de hoogte van je (gezamenlijke) inkomen, het aantal kinderen dat naar de gastouder gaat, het aantal opvanguren dat je kind(eren) naar de gastouder gaan en het aantal uren dat je werkt.

3. Wat moet ik zelf regelen en aanvragen?

Dit hangt af van het pakket dat je kiest. Als je kiest voor het comfortpakket dan regelt Berend Botje bijna alles. Kies je voor het basispakket, dan dien je zelf een aantal zaken te regelen. Op de pagina Over gastouderopvang kun je meer informatie vinden over de pakketten.

4. Ik wil zelf kinderopvangtoeslag aanvragen. Hoe doe ik dat?

Kinderopvangtoeslag vraag je aan via de website van de Belastingdienst. Je hebt je DigiD nodig om in te loggen op deze website. Hier vul je de volgende gegevens in:

  • Naam en adres van de opvang*
  • Opvangsoort: gastouderopvang
  • Registratienummer uit het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)*
  • Opvanguren per maand *
  • Kosten van de opvang (uurtarief)*
  • Jaarinkomen + eventueel jaarinkomen van je partner

*Deze gegevens kan je vinden in de overeenkomst die je van ons ontvangt. 

5. Ik wil het LRK-nummer doorgeven aan de Belastingdienst. Hoe doe ik dat?

Dit hangt af van het pakket dat je kiest. Als je kiest voor het comfortpakket dan regelt Berend Botje dit. Kies je voor het basispakket dan vraag je zelf kinderopvangtoeslag aan. Bij deze aanvraag vul je onder andere het LRK-nummer in (zie ook vraag 4).

6. Wordt de kinderopvangtoeslag verrekend met mijn factuur?

In veel gevallen kan de kinderopvangtoeslag uitbetaald worden aan de kinderopvangorganisatie. Wij kunnen dan de kinderopvangtoeslag verrekenen met de factuur. Je dient zelf aan te geven bij de Belastingdienst dat je dit wil. Je ontvangt dan van ons een netto factuur.

7. Waarom betaal ik ook nog uitvoeringskosten?

Je factuur bestaat uit twee bedragen: opvangkosten en uitvoeringskosten. De gastouder rekent en ontvangt de opvangkosten. De uitvoeringskosten betaal je aan het gastouderbureau. Wil je weten waar wij dit bedrag aan besteden? Klik dan hier.

8. Moet ik opvangkosten betalen op feestdagen?

Dit is afhankelijk van de afspraken die je hebt gemaakt met de gastouder.

Praktische informatie

1. Wat als mijn kind ziek is of ziek wordt?

Voor de start van de opvang maak je hierover afspraken (zie vraag 7 Oriëntatiefase). Als je kind ziek is, kan het namelijk niet altijd naar de gastouder. De gastouder moet ruimte en tijd hebben om je zieke kind de zorg en aandacht te geven die het nodig heeft. Tijdens de eerste zeven ziektedagen van je kind betaal je de gastouder gewoon door. De gastouder heeft recht op deze doorbetaling.

2. Kan mijn kind zo nu en dan een extra dag naar de gastouder?

Je (vaste) opvangdagen heb je afgesproken met de gastouder. Een extra dag kun je ook met haar overleggen.

3. Hoe kan ik inloggen op het portaal?

Via gast.ouderportaal.nl kun je inloggen op het portaal. Hiervoor krijg je inloggegevens, zodra je de overeenkomst hebt ondertekend. Op dit portaal kun je het aantal opvanguren inzien en hierop akkoord geven (accorderen). En je kunt hier je facturen en jaaropgaven inzien. Verder vind je hier het pedagogisch beleid en de protocollen en richtlijnen die gelden voor gastouderopvang. Het (gast)ouderportaal is ook als app te gebruiken. In drie stappen leggen wij je graag uit hoe je de app kan downloaden en hoe je deze gebruikt voor het accorderen van uren.

  1. Download de app in de Apple Store of Google Play Store
  1. Bij het eerste gebruik
  • Open je de app
  • Vul je ‘gast’ in voor ‘.ouderportaal.nl’. Dus: gast.ouderportaal.nl
  • Log je in met je persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord
  1. Uren accorderen – uitleg
  • Klik op uren accorderen en de uren van de huidige maand komen naar voren
  • Door te bladeren kom je in de maand terecht waar de uren in staan die beoordeelt moeten worden
  • Details – overzicht met uren per dag
  • Goedkeuren – akkoord of niet akkoord geven

Heb je vragen over het gebruik van het (gast)ouderportaal en/of de app, neem dan gerust contact met ons op door te bellen naar 088-2337140 of te mailen naar gastouderbureau@berendbotje.nl

4. Waar kan ik terecht voor meer informatie of met administratieve vragen?

Heb je meer informatie nodig of heb je een vraag over je factuur? Neem dan contact met ons op via 088 - 233 7140 of mail naar gastouderbureau@berendbotje.nl. Tijdens kantooruren kun je langskomen op het centraal bureau. Dit kan met of zonder afspraak. We staan je graag te woord!

5. Hoe kan ik de overeenkomst met Berend Botje opzeggen?

Opzeggen kan schriftelijk door een mail te sturen naar gastouderbureau@berendbotje.nl. Graag horen wij wat de reden van de opzegging is. Er geldt een opzegtermijn van één maand.