Aanmelden kinderopvang!

'Als de basisvoeding op orde is, kan af en toe snoepen echt geen kwaad'

Achter de schermen - Natuurlijk gezond

Julienne de Ruiter is kinderdiëtist bij Dieet Compleet, een diëtistenpraktijk met 14 locaties verdeeld over de regio West-Friesland. Zij merkt dat ouders zich regelmatig zorgen maken om het eetgedrag van hun kind(eren). Eten ze wel gezond genoeg en krijgen ze bijvoorbeeld niet te veel suikers binnen? Julienne zegt hierover: 'Als de basisvoeding op orde is, kan af en toe snoepen echt geen kwaad.'

'Eerst Sint Maarten, dan Sinterklaas en als kers op de taart Kerstmis en Oud & Nieuw; kinderen snoepen en snacken wat af tijdens de feestdagen. Maar ook als ze hun gewone dagelijkse ritme weer oppakken, hoor ik dat ze het vaak lastig vinden om de balans tussen gezond eten en snoepen te bewaren. Hoe pak je dat aan?

Wat je kunt doen, is duidelijke afspraken maken met je kind; op welke momenten mag je kind wèl iets snoepen en wanneer zeg je ‘nee’? Op deze manier weet je kind van tevoren waar hij/zij aan toe is en het geeft jou tegelijkertijd inzicht in het dagelijkse eetpatroon. Wat het snoepen zelf betreft: ik spreek eigenlijk nooit over ‘goede’ en ‘foute’ producten. Het gaat erom dat je leert wat gezond eten is en wat de juiste porties en hoeveelheden zijn voor je kind. Dat betekent niet dat je nooit meer ‘foute’ producten mag eten. Een koekje kan heus geen kwaad, zo lang de basisvoeding op orde is. Met basisvoeding bedoel ik ontbijt, middageten en avondeten. Eet je kind op die momenten goed, dan krijgt hij/zij over het algemeen voldoende voedingsstoffen binnen. 

Hieronder vind je een aantal handige tips voor een gezond(er) eetpatroon:

  • Snijd eens wat komkommertjes, worteltjes en reepjes paprika. Een makkelijk en gezond tussendoortje en de meeste kinderen smullen ervan!
  • Let er op dat snoep niet de hele dag binnen handbereik is. Een bakje chocolaatjes op tafel zetten waar je de hele dag uit kan graaien, is niet aan te raden.
  • Let ook op fruitsappen, daar zitten vaak veel suikers in. Geef liever water of thee. Dagelijks een glas melk voor de afwisseling is ook prima.
  • Beperk de energierijke tussendoortjes en suikerhoudende dranken zéker vlak voor de maaltijd, zoals snoep, koek, zoutjes, chocolademelk of yogi drank.
  • Eet met elkaar aan tafel en maak het gezellig. Geef zelf het goede voorbeeld door te laten zien dat gezond eten lekker is. Zien eten, doet eten! Zorg voor vaste eettijden. Eet ´s avonds op tijd. Als kinderen niet tijdig eten kunnen ze moe, huilerig of zelfs lastig worden en dat vergroot de kans dat een kind slecht eet.
  • Heeft je kind niet (zo) goed gegeten en krijgt hij/zij kort na de maaltijd trek, biedt hem of haar niet direct iets te eten of snoepen aan.
  • Onthoud dat kinderen in de groei zijn. De verhouding tussen lengte en gewicht schommelt voortdurend. Op sommige momenten kunnen kinderen daardoor ineens iets ‘zwaarder’ lijken. Na een groeispurt is dit evenwicht vaak weer helemaal hersteld.

Ik geloof dat een gezonde leefstijl draait om balans en juiste keuzes maken. Beweeg voldoende, eet gezond en gevarieerd en geniet af en toe van iets lekkers, want dat hoort erbij. Heb je twijfels over het eetpatroon van je kind, dan kun je altijd langskomen voor een gratis advies. Dat kan bij mij of één van mijn collega’s van Dieet Compleet. We maken een berekening hoeveel voedingsstoffen je kind binnenkrijgt en helpen je verder met gezonde eettips.
Vraag het ons gerust!'

Julienne de Ruiter,
Kinderdiëtist bij Dieet Compleet

Terug naar overzicht
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement of onze privacyverklaring.